ANDANTE | Ongestoord goed
Nieuw onderzoek naar de toekomst van werken

Wanneer verandering de nieuwe norm is

Het tempo van de verandering op de moderne werkplek is meedogenloos. Er gaat nog geen week voorbij of er dient zich wel een nieuwe digitale innovatie of technologische aanpak aan die de status quo van onze werkomgeving op zijn kop zet.

Ondanks deze opkomende innovaties blijft ons vermogen om met de tijd mee te gaan en gelijke tred te houden met deze veranderingen heel menselijk. Zoals Dr. Michael Parke van de London Business School opmerkt: “Overstappen op nieuw gedrag in een werkomgeving verloopt nog steeds in een menselijk tempo.”

Daarom is Microsoft in samenwerking met de London Business School en KRC Research met een onderzoek gestart om de toekomst van het werken te verkennen. Kijkend naar het snijpunt van cultuur, leiderschap en technologie in werkomgevingen in heel West-Europa, onthult ‘Wanneer verandering de nieuwe norm is’ nieuwe inzichten op basis van de bevindingen van 9000 medewerkers in 15 markten die ambitieuze en vooruitstrevende bedrijven helpen hun weg te vinden in dit nieuwe tijdperk van digitale transformatie in de werkomgeving.

Belangrijke inzichten in de toekomst van werken

Voor bedrijven die de juiste organisatiestructuur hebben om zich te kunnen aanpassen aan verandering, is het van essentieel belang om het benodigde een concurrentievoordeel te behalen om succesvol te zijn in dit spannende nieuwe tijdperk.

De werkcultuur die wij stimuleren, is de lijm die deze structuren verbindt.

De managers die aan ons onderzoek hebben deelgenomen, beschouwden culturele verandering als hun hoogste prioriteit. Wist je eigenlijk dat sterk innovatieve bedrijfsculturen meer dan twee keer zo vaak een groei in de dubbele cijfers realiseren?

Maar de voordelen van een gevestigde organisatiecultuur beperken zich niet tot de bedrijfsresultaten. Het gaat ook om het aantrekken en behouden van het toptalenten. Ons onderzoek wees uit dat 86% van de medewerkers in sterk innovatieve culturen hun baan wil houden. Dat is een enorm verschil met werkomgevingen die minder innovatief zijn, waar slechts 57% van de medewerkers tevreden is met hun baan.

Wat doen sterk innovatieve bedrijven dan waardoor ze zo aantrekkelijk en succesvol zijn?

Wat innovatieve bedrijven beter doen

Succes in de toekomst van werken draait om meer dan je product, je USP of je vermogen om te transformeren. Het gaat om de aanpak die je hanteert op deze drie hoofdgebieden.

1. Samenwerking verbeteren door de eilandencultuur in je bedrijf aan te pakken

Ons onderzoek liet zien dat sterk innovatieve bedrijven prioriteit geven aan samenwerking binnen en tussen teams en met externe partners. Technologie speelt hierbij een belangrijke rol. 61% van de medewerkers in bedrijven die uitgebreid gebruikmaken van de juiste samenwerkingstechnologie zegt dat het makkelijk is om samen te werken, vergeleken met slechts 29% van de medewerkers die hiervoor geen tool of platform hebben.

2. Teams de mogelijkheid bieden om eigen inzichten te delen en ernaar te handelen

We willen allemaal het gevoel hebben we onze stem kunnen laten horen en een werkomgeving is niet anders. Innovatieve organisatieculturen geven hun mensen het gevoel en de middelen om vrijuit te kunnen spreken, te zeggen wat ze zien en denken en niet bang te zijn om een fout te maken. Het gaat niet alleen om je stem laten horen, het gaat ook om flexibiliteit. 73% van de medewerkers in innovatieve culturen zegt dat hun teams zelf hun manier van werken kunnen kiezen.

3. Een zinvolle werkplek ontwerpen

We willen allemaal het gevoel hebben dat het werk wat we doen, zinvol is. Het is dan ook onvoorstelbaar dat veel medewerkers vinden dat ze 52% van hun tijd verdoen met e-mails, vergaderingen en andere onderbrekingen. Er zijn zo veel ongebruikte mogelijkheden voor bedrijven om de juiste flow in de werkomgeving te bevorderen, en medewerkers zeggen drie keer zoveel plezier in hun werk hebben als ze in de flow zijn.

Hulp nodig om mee te gaan met de toekomst? Twijfel niet en neem vrijblijvend contact met ons op.